Kraften i en korrekt utförd upphandling

Västtrafik har vågat sig ur det gamla och provar på nytt. Kreativa upphandlingar med tydliga incitament att göra ett bra jobb. Den senaste raden av upphandlingar som Västtrafik gjort har nämligen kundnöjdhetsbonus. Det innebär kort och gott att om trafikföretaget sköter sig får mer pengar och missköter sig mindre pengar med viten. För att nå den höga nivån behöver resenärerna vara mycket nöjda, det ska vara städat på bussen, eventuella störningar ska kommuniceras och tidtabellen följas. Trafikföretagen är tack vare detta mer aktiva i kvalitetsarbete och att skapa kundnöjdhet. Det har visat sig fungera då antalet nöjda kunder ökar och punktligheten likaså.

Jag tycker Västtrafik har visat sig modiga och utnyttjat potentialen i LOU precis så som alla upphandlande myndigheter borde. Med detta är det inte sagt att det är perfekt, men en jäkla bra bit på vägen! Jag hoppas fler upphandlande myndigheter våga nyttja kraften i LOU, dels för att skapa morötter, men även för innovationsupphandlingar. Att utföra upphandlingar där lägst pris segrar urvattnar innovationshungriga bolag och tar på sikt bort kompetensen. Handla upp bolag som gör bäst jobb och vågar ta ansvar, lägst pris är så ute!

Länk:
http://www.infrastrukturnyheter.se/2014/03/v-sttrafik-betalar-ut-kvalitetsbonus

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s