Isitt gräver vilse

Här skriver Sören Jensen om Mark Isits serie i GP. Han belyser en bra sak, att tunnelbana inte är en patentlösning på alla problem. Jag skulle säga att en tunnelbana primärt är bra i stora segregerade städer för snabba transporter mellan olika stadsdelar. Ta Stockholm som exempel, stadskärnan avfolkas och staden byggs kring satellitöar vid tunnelbanestationerna. I Göteborg vill vi bygga en tät och varierad blandstad. Tanken är att allt ska finnas nära, vilket även innebär att resorna blir kortare i allmänhet. Jag tycker inte man ska snöa in sig på tunnelbana, Västlänken kommer fylla dess funktion och mycket därtill. Det är en flexiblare form av tunnelbana. Den kommer kunna sprida kranskommunernas resande i staden samtidigt som vi Göteborgare får snabba transporter mellan några nyckelpunkter. Vid dessa nyckelpunkter är det viktigt att bygga kapacitetsstark spårväg för fortsatt transport. Framtiden för Göteborg är en symbios mellan Västlänken, med dess framtida grenar och spårväg primärt i markplan, men även i grunda tunnlar där det blir för långsamma hastigheter i markplan.

Ja till trängselskatt i Göteborg

Under veckan som gått har GP publicerat en artikelseriei tredelar av Mark Isitt. I en rad konversationer och anekdoter driver Isitt sin egen linje: Göteborg bör bygga tunnelbana — och Västlänken är i vägen. Tunnelbana är något som dyker upp i diskussionen om Göteborgs kollektivtrafik med jämna mellanrum. Och den är inte speciellt populär i spårvagnsstaden Göteborg, ”vi har inget att skämmas för” som det ofta får heta. För den som är intresserad av tunnelbanans historia, eller snarare avsaknaden därav, rekommenderas den reportageserie Sveriges Radio sände för några år sedan.

Tunnelbaneutredning 1967

Reguljär tunnelbana är dock inte en självklar lösning på kollektivtrafikens problem. Inför man ett nytt trafikslag så måste det vara väl utbyggt för att vara attraktivt. Vi pratar alltså lång tid och väldigt mycket pengar innan ett sådant system ger resultat, och oroas man av de grävarbeten Västlänken ger så riskerar man nog hjärtattack av tanken på tunnelbanebygge…

View original post 1 540 fler ord

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s