Replik Hans Sternlycke, Järnvägsfrämjandet

Bra inlägg där fakta och referenser finns till skillnad mot mycket annat som kommit upp i debatten. Keep up the good work!

Ja till trängselskatt i Göteborg

Centralstation

Den 18/12 fick Hans Sternlycke en debattartikel publicerad i GP med rubriken ”Västlänken är inte framtidssäker”. Sternlycke är ordförande för Järnvägsfrämjandet, vilket borde garantera en viss kvalitet på inlägget. Istället innehåller hans text flera allvarliga felaktigheter.

Kapacitet 

I texten gör han gällande att Västlänken har kapacitet för 20 tåg per timme, om samtliga stationer byggs ut till fyra spår. Det jämför han med dagens trafik på 12 avgångar per timme. Någonstans på vägen har dock Sternlycke gravt missuppfattat siffrorna. Läser vi Järnvägsutredningen så är det helt andra siffror som gäller.

Med den utformning Västlänken har idag, där Centralstationen har fyra spår och Korsvägen samt Haga har två spår, så har Västlänken en maxkapacitet på 18 tåg per timme och riktning. Om samtliga stationer byggs ut stiger maxkapaciteten till 28 tåg per timme och riktning. I Sternlyckes jämförelse hade den rätta siffran alltså varit 56 tåg per timme, nära…

View original post 776 fler ord

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s