Cykel i box, Styr & Ställ

Sitter på tåget mot Stockholm, SL efterfrågar mina tjänster och då får man ställa upp. Till min glädje fanns det GP att läsa på tåget idag. I GP hittar jag en intressant artikel som jag tänkte berätta om och utveckla lite.

”Säker cykel i stationens box” är titeln på artikeln, detta gör Mikael oerhört nyfiken. I artikeln berättas det om att man i, Nol och Nödinge som försöksorter, byggt boxar att låsa in sin cykel i på pendeltågstationerna. Detta för att det ska bli mer attraktivt att ställa bilen och åka kollektivt. Bra där tänker jag.

Det är precis denna typen av satsningar som är av den bästa sorten för att få folk att ändra sitt beteende, helt enkelt locka med en morot. Även om jag är för att begränsa den tokgynnade bilismen så är det alltid trevligare med morötter. Om ni tror att jag nöjer mig med att bara konstatera att detta är en bra ide tror ni fel, jag ska dessutom utveckla det så att det blir ett riktigt bra koncept.

Först och främst vill man att cyklisterna ska ha med sig egna lås till boxarna, aldrig i livet säger jag. Sätt in lås man låser och låser upp med sitt Västtrafikkort, då jävlar börjar vi snacka. Då har vi ett helavägenkoncept. Man tar sin fina cykel till stationen, behöver inte vara rädd för att den blir stulen. För med sitt Västtrafikkort får man en egen box att låsa in cykeln i. Sedan sätter man sig på tåget, läser tidningen och dricker kaffet i sin termosmugg. När resan med tåget tagit sitt slut går man bekvämt till närmaste Styr & Ställ-station och plockar ut en hyrcykel, med sitt Västtrafikkort! Styr cykeln till stationen utanför sitt slutmål. Do you get it? Västtrafikkortet tar dig hela vägen! Det goa är att man redan idag kan hyra cykel hos Styr & Ställ med Västtrafikkortet.

Kommentera

