Spårvägens framtid

Trevlig sammanfattning av planerna inför framtida spårvägssatsningar.

Ja till trängselskatt i Göteborg

I gårdagens GP (22/9) publicerar Einar Hansson en debattartikel med titeln ”Spårvägen — den glömda länken i Göteborg”. Hansson håller de investeringar som nu genomförs inom Västsvenska Paketet som mycket viktiga, men menar att strategin för utveckling av spårvagnsnätet lyfts fram för dåligt.

Problemet med artikeln är att den kan ge intryck av att det helt saknas planer och strategier för utveckling av spårvagnsnätet, vilket inte är fallet. Det finns både kortsiktiga och långsiktiga planer på hur nätet ska byggas ut och utvecklas. En liten sammanfattning kan vara på sin plats.

Hisingen

Spårväg till Backa och längst med Norra Älvstranden har efterfrågats länge. Spårreservat finns redan och båda projekten är under utredning.

Kringen

Kringen möjliggör en central ringlinje. Den första etappen stod klar 2003 och innefattade Chalmerstunneln, spår på Skånegatan samt bro från Linnéplatsen upp mot Sahlgrenska. Nästa etapp är Badhuslänken, en spårdragning från Järntorget längst södra älvstranden till…

Visa originalinlägg 335 fler ord

1 tanke på “Spårvägens framtid

  1. Ja positiva budskap till Göteborgspolitikerna om att de behöver satsa behövs.

    Västsvenska paketet kommer att ge kommunen mängder av friska pengar både direkt tex övriga kollektivtrafik investeringar och indirekt genom att den stora investeringen ger en skjuts åt skatteintäkterna. Kommunen har aldrig haft ett så ypperligt läge att sats på en sorgligt missköt kollektivtrafik.

Lämna en kommentar